Andmoreagain
Alig három hét különbséggel távoztak, és ez nemcsak azért tűnik sorsszerűnek, mert Barrett még annak idején elismerően szólt Lee zenekaráról, a Love-ról, hanem mert több hasonló vonás is volt az életútjukban. Egyrészt mindketten 1967-ben, a Sgt. Pepper évében készítettek olyan albumokat, melyeket manapság már egy lapon emlegetnek a Beatles csúcslemezével: mind a Forever Changes a Love-tól, mind pedig a Piper At The Gates Of Dawn a Pink Floydtól a pszichedelikus pop gyöngyszemei, és ez kivételesen tényleg nem túlzás, mindkettőt hallani kell, na.
Másrészt mind Barrett, mind Lee 1967 után lejtőre került, köszönhetően a zsákszámra fogyasztott LSD-nek, és amúgy is ingatag idegállapotuknak. Barrettet kitették a Floydból, Lee pedig maga oszlatta fel a Love-ot, és mindketten sikertelen szólókarrierrel folytatták. Barrett két csodás szólólemeze akkor visszhang nélkül maradt, és csak szép lassan épült ki a kultusza, Lee munkái viszont eltűntek a süllyesztőben – igaz, neki az lehetett elégtétel, hogy a maga korában szintén észrevétlen Love lemezek is elnyerték méltó helyüket a panteonban.
Aztán mindketten eltűntek szem elől: Syd végleg, Lee pedig szintén közel volt a teljes lecsúszáshoz, sőt, még börtönbe is került, bár azért hébe-hóba zenélgetett akkortájt is. Amikor végül kijött a börtönből öt éve, hirtelen elhalmozta figyelmességével az őt addig le se szaró külvilág, sikerrel koncertezett, élő legendává választották, és úgy is kezelték, még jótékonysági koncertet is szerveztek a gyógyítása érdekében, sajnos hiába.
Semmiképpen sem szabad figyelmen kívül hagyni azonban egy fontos különbséget: Syd Barrett nem volt néger, Arthur Lee viszont igen (vagy legalábbis mulatt). És ez a rockzene történetének egyik legfurcsább svédcsavarja: ha valaki csak hallotta a Love 100 százalékig fehér, barokkosan hangszerelt, pszichedelikus popzenéjét, abban fel sem merült, hogy az énekes fekete lehetne, pedig az volt. Amikor a Forever Changes felvételeinél vonósokra volt szükség, a felkért nagyzenekar tagjai sem akarták elhinni, hogy az a szerényen álldogáló feka srác lesz az, akivel dolgozni fognak.
Sok lemez van, amit utólag kiáltanak ki klasszikusnak, és ha az ember meghallgatja őket, mégis csalódik. A túlzott várakozások is bejátszanak ebbe, hiszen én is rengeteget olvastam már a Love-ról, mielőtt egy merész húzással Krakkóban megvettem a Forever Changes-t (tényleg, látta már ezt valaki egyetlen budapesti lemezboltban is valaha?). A szerencse az volt, hogy majdnem pont olyan volt, mint amilyennek elképzeltem, és tényleg hittel vallom, hogy ott a helye a legnagyobbak között (hasonló reveláció volt egyébként a Zombies Odessey And Oracle című lemeze is, erről majd talán máskor).
Love - Wonder People (I Do Wonder)
A Love először is szép zene, másodsorban felkavaró, hiszen még a legédesebb dallamok mögött is ott bujkál Lee paranoid személyisége. Talán a Wonder People (I Do Wonder) a kivétel: ez a dal éppen csak lemaradt a Forever Changes-ről, talán túl vidámnak és felhőtlennek tartották, nem tudom. Az biztos, hogy tízszer is meg tudom hallgatni egymás után anélkül, hogy megunnám. Mindenesetre maradjon meg bennünk Arthur Lee így, már-már fieszta hangulatban, látszólag boldogan. Szomorú dolog egy halálhír, de most, hogy újra hallottam ezt a számot, már jó tőle a napom, és szerintem Arthur is értékeli ezt, jobban örül az ilyen búcsúnak, mint valami patetikus nekrológnak.
Utolsó kommentek